به جملات زیر دقت کنید:
شما مدیر تربیت کنید بقیه چیزها خودش میآید. “پیتر دراکر ”
نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم. “وزیر صنعت و معدن”
به جای مربی و بازیکن، مدیر ورزشی وارد کنیم. “وحید هاشمیان”
پذیرفته ایم که توسعه ورزش نیازمند مدیریت، منابع مالی، انسانی، امکانات، زیرساخت، فناوری، رسانه و تشکیلات مناسب است.
وقتی درباره منابع مالی برای توسعه ورزش فکر میکنیم به سرمایهگذاران داخلی و خارجی میاندیشیم.
موقع صحبت درباره امکانات و فناوری ورزشی نخستین فکر ما خرید بهترین محصولات خارجی و روز دنیاست.
اما به مدیریت که میرسیم مدیریت ضعیف فعلی رو می پذیریم و صرفا به بیان جمله “ورزش را به دست ورزشی ها بسپارید” اکتفا می کنیم.
جای تعجب است وقتی در خبرها میخوانیم ورود و خروج برخی از مدیران به باشگاه های خارجی مانند انتقال مدیران ورزشی بارسلونا به منچستر سیتی وضعیت آن را به ویژه در بازار نقل و انتقالات یکباره بالا یا پایین میبرد.
مزیت های استفاده از مدیران ورزشی خارجی متخصص:
1- آشنایی با روابط و روشهای مدیریت ورزشی و باشگاه داری در جهان.
2- استفاده از اعتبار اینگونه مدیران در سطح ورزش جهان.
3- استفاده از تخصص بدون صرف زمان چند ساله برای تربیت آنان.
4- ورود سرمایهگذارانی که به اعتبار اینگونه مدیران حاضر به سرمایهگذاری در ورزش کشور هستند.
5- آموزش معاونان و دستیاران اجرایی برای ورزش براساس روش کار مدیران ورزشی جهانی.
6- رونق بازار آن باشگاه یا سازمان و تاثیر احتمالی آن بر رونق بازار و صنعت ورزش.
8- مشکلگشایی برای بسیاری از باشگاه ها و شرکت های ورزشی قدیمی موفق که اکنون با نابسامانی در لیگ ها و بازارهای داخلی در برابر رقبای آسیایی و خارجی قرار دارند.
نکته قابل توجه اینکه استفاده از مدیران خارجی صرفا به دلیل اینکه مدیر فلان باشگاه خارجی بوده یا دارای چند سال سابقه مدیریت در ورزش فلان کشور خارجی است، به تنهایی کافی نیست. به زبان دیگر عیار این گونه مدیران اهمیت بسیاری دارد. مدیران و مربیان دارای سطح بندیهای گوناگونی هستند که براساس توان و سوابق خود قیمتهای گوناگونی دارند و باید این اصول در نظر گرفته شوند.
آموختن و نگاه کردن به تجارب شرکتها و کشورهای موفق درباره خرید خدمات و مشاوره مدیریتی نیازی است که کشور ما به آن نیاز دارد. ورزش کشورهای عربی، چین و ترکیه نمونه های موفق از واردکنندگان مدیران ورزشی است.