کتاب «Applied Sport, Exercise, and Performance Psychology» از انتشارات «Routledge» سال 2021 توسط دکترای روانشناسی ورزشی در حال ترجمه میباشد. مجموعه پویا کتاب (اولین مرجع خارجی منابع خارجی علون ورزشی) که همکاری نزدیکی با انتشارات مبانی (ناشر تخصیی کتب علوم ورزشی) دارد.
مقاله ای در خصوص «مقايسه بازخورد ورزشکاران دانش آموز و دانشجو و مربيان نسبت به روانشناسی ورزش (sport psychology)» توسط کجباف نژاد هادي و رضواني اصل رضوان صورت گرفته است که در این مقاله آمده :
آمادگی جسمانی، تغذیه خوب و آمادگی روانشناختی برای تحصص بخشیدن به حد نهایی کارآمدی فرد ضروری است. اما در حالی که بسیاری از ورزشکاران و مربیان نسبت به ضرورت آمادگی جسمانی و تغذیه سالم آگاهند ، توجه به عامل روانشناختی بسیار اندک است. کمتر ورزشکاری است که بتواند ادعا کند که کارآمدی وی تحت تأثیر عوامل ذهنی یا روانشناختی قرار نمیگیرد. در موقعیت های رقابتی، هرکس کوشش میکند تا به بهترین نتایج دست یابد و در چهارچوب این تلاش است که میزان اهمیت و تأثیر قدرت و ضعف روانی را تجربه میکند.تردیدها، اضطراب، حسادت، ترس و همچنین اعتماد به نفس و بازخورد مثبت نسبت به تواناییهای خویش، دارای پیامدهای معناداری بر کارآمدی ما هستند. اين پژوهش به منظور مقايسه بازخورد ورزشکاران دانش آموز و دانشجو و مربيان نسبت به روانشناسي ورزش اجرا شد. 100 مربي، 100 ورزشکار دانشجو و 100 ورزشکار دانش آموز با روش نمونه گيري تصادفي و به نسبت مساوي از هر دو جنس انتخاب شدند. همه آزمودنيها پرسشناه بازخورد نسبت به روانشناسي ورزش مارتين و ديگران (1997) را تکميل کردند. تحليل نتايج با آزمون t و تحليل واريانس يکراهه نشان داد که بازخورد مربيان و دانشجويان هر دو جنس در مقايسه با دانش آموزان نسبت به روانشناسي ورزش مثبت تر بود و زنان و مردان با سبقه ورزشي کمتر بازخورد منفي تري نسبت به روانشناس ورزشي داشتند. بر مبناي نتايج حاصل پيشنهادهاي کاربردي ارايه شدند.
مقاله کامل را میتوانید از سایت SID.ir دریافت کنید.