دکتر رحیم رمضانی نژاد و دکترحمیدرضا گوهررستمی
اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان
مفهوم ورزش از سه جنبه قابل بررسی است. از نظر تاریخی به مجموعهای از فعالیتهای بدنی، حرکات، بازی ها، انواع سرگرمیها و تفریحات ورزشی گفته میشود که از سادهترین شکل شروع شده و با انواع فناوری ترکیب یافته است. شکلهای پیشرفته و متنوع فعالیتهای حرکتی و ورزشی نیز سبب شکل گیری سازمانها و رویدادهای فراوانی شده است که با اهداف مختلف و گاه متناقضی دنبال میشود. از جنبه آموزشی و تربیتی، ورزش به مجموعه فعالیتهای حرکتی نظاممندی گفته میشود که با اهداف تربیتی و اجتماعی در موسسات مختلفی مانند مدارس، دانشگاهها، باشگاهها و دیگر نهادها برنامه ریزی میشود. از نظر علمی، تربیت بدنی و علوم ورزشی با اسامی مختلف به مثابه یک دانش میان رشتهای بر پایه مطالعات علوم زیستی و انسانی قرار دارد و فقط به دنبال تحقق اهداف تربیتی و بهداشتی یا نیک زیستی و زندگی خوب[1] نیست، بلکه می کوشد کیفیت زندگی و عملکرد فردرا در زندگی و ورزش بهبود دهد.
هر سه تفسیر از تربیت بدنی و ورزش را میتوان در واژه «تربیت ورزشی» خلاصه کرد، چون هدف اصلی ورزش تربیت افرادی فعال و سالم، تربیت ورزشکار و روحیه ورزشکاری در جامعه است که این فرآیند تربیتی نیز در تعامل با بسترها و اهداف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جریان مییابد. در حال حاضر ورزش، بخشی از اقتصاد و تجارت محسوب میشود. البته روند تجاری شدن ورزش نه فقط سبب شد که ورزش (به ویژه بازیهای بومی و سنتی) از هویت فرهنگی و تربیتی خود فاصله گیرد، بلکه چنان با علم، تجارت و فناوری در آمیخت که جایگاه آن را به یک بنگاه اقتصادی برای معامله کالایی به نام ورزشکار تنزل داد. با وجود این، کارکرد تربیتی ورزش همیشه مهم و حساس بوده است. بسیاری از فیلسوفان و علمای تربیت نیز نشان دادهاند که فقط با تکیه بر چنین کارکردی میتوان در جهت تربیت واقعی گام برداشت. به طور کلی، تربیت بدنی و ورزش از سه مبانی اساسی تاریخی، تربیتی و علمی تشکیل شده است که با توجه به شرایط خاص هر جامعه می توان مبانی اجتماعی – فرهنگی و مبانی ارزشی و اخلاقی را هم به آن افزود.
پس از چاپ کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش (رمضانی نژاد ، 1386 ) ، بسیاری از همکاران و دانشجویان گرامی بر تداخل موضوعات، دشوار بودن فهم برخی از مطالب کتاب برای خوانندگان تاکید کرده بودند. این بازخورد و راهنمایی ارزنده سبب شد که در صدد تدوین مجموعه کتاب های مستقل، کوچک و کاربردی برای تبیین مبانی تربیت بدنی و ورزش بر آیم. این مبانی به صورت یک مجموعه کتاب در پنج عنوان با نام مبانی تاریخی ورزش، مبانی تربیتی ورزش، مبانی علمی ورزش، مبانی ارزش ها و اخلاقی ورزش، مبانی اجتماعی – فرهنگی ورزش در نظر گرفته شد. کتاب اول با عنوان مبانی تربیتی ورزش( رمضانی نژاد ، 1391) و کتاب دوم نیز برای آشنایی با مبانی تاریخی ورزش ( رمضانی نژاد و شفیعی، 1392) انتشار یافت .
کتاب سوم نیز بخشی از مبانی و فلسفه تربیت بدنی و ورزش را تشکیل می دهد . همان طور که می دانید پس از تحول در علم و روش های علمی ،مصالحه ای بين علم و فلسفه به وجود آمد و آن دو از هم فاصله گرفتند . بدين ترتيب علوم از بررسی سوالات ارزشی و ارزش های اخلاقی فاصله گرفتند. اگرچه بررسی و شناخت ارزش از حوزه پژوهش های علمی خارج شد،ولی هنوز علوم انسانی واجتماعی به بررسی ارزش های واقعی و عينی زندگی يا ارزش های مادی و بيرونی می پردازد. به همین علت در این کتاب، مبانی ارزشی و اخلاقی ورزش یا شناخت ارزش های واقعی تربيت بدنی و ورزش بررسی شده است.به ویژه این که ورزش با آدمی (ورزشکار) سروکار دارد و هدف نهایی آن نیز تربیت ورزشی است. آدمی نیز تمايل، گرايش، نگرش و ترجيحات ارزشی دارد و به طور مداوم به بررسی و داوری ارزشی (درست، غلط، خوب، زيبا، غير اخلاقی و غيره) می پردازد.
معمولا مباحث ارزش شناسی[2] به دوشاخه علم اخلاق[3] (بررسی ارزش های اخلاقی) و زیباشناسی[4] (بررسی ارزش های زیباشناختی) تقسیم شده است. البته به دلیل ماهیت زیستی و جسمانی ورزش، تاکید بیشتر بر ارزش های مادی و زیستی است . این موضوع در بخش اول کتاب و در قالب پنج فصل بررسی شده است. ارزش های اخلاقی ورزش نیز موضوعی بسیار مهمی است که به ورزش جهت تربیتی و انسانی می دهد. این موضوع در بخش دوم کتاب بررسی شده است . البته با این که فصل ششم و هفتم جنبه نظری دارد، ولی تلاش کرده ایم آن را به صورت کاربردی تدوین کنیم . فصل هشتم الی دهم کاملا کاربردی است که می تواند در عمل و رفتار مورد استفاده مربیان ، مدیران و سیاستگذاران قرار گیرد.
فهرست مطالب
بخش اول : ارزش های مادی و زیستی ورزش
فصل اول : آشنایی با ارزش ها
- ارزش چیست
- ارزش از دیدگاه های مختلف
- ارزش شناسی در ورزش
- ارزش گذاری در ورزش
فصل دوم : ارزش های ورزش در زندگی
- ارزش های مادی و زیستی تربیت بدنی و ورزش
- ارزش های اخلاقی تربیت بدنی و ورزش
- ارزش های زیبا شناختی تربیت بدنی و ورزش
- ورزش و زندگی خوب
- ورزش و زندگی معنادار
فصل سوم : ارزش های بیرونی ورزش
- ارزش بیرونی آمادگی جسمانی و سلامتی
- ارزش بیرونی شناخت فعالیت بدنی و سلامتی
- ارزش بیرونی مهارت حرکتی
- ارزش بیرونی لذت از فعالیت بدنی و سلامتی
فصل چهارم : ارزش های درونی ورزش
- ارزش درونی آمادگی و سلامتی
- ارزش درونی شناخت فعالیت بدنی و سلامتی
- ارزش درونی مهارت حرکتی
- ارزش درونی لذت از فعالیت بدنی و سلامتی
فصل پنجم :انتخاب و اولویت ارزش های ورزش
- انتخاب ارزش ها در ورزش
- ملاک انتخاب ارزش های ورزش
- نقد و بررسی ارزش ها
- اولویت ارزش های بیرونی
- اولویت ارزش های درونی
- اولویت ترکیبی ارزش های درونی و بیرونی
بخش دوم : اخلاق در ورزش
فصل ششم : اخلاق و ورزش
- اخلاق نظری و رفتارهای اخلاقی
- رشد اخلاقی در ورزش
- اخلاق در ورزش حرفه ای
- اخلاق فردی و مسئولیت سازمانی
- تصمیم گیری اخلاقی
فصل هفتم : نظریه های اخلاق
- نظریه های رشد و تکامل اخلاق
- نظریه های فلسفی و اجتماعی اخلاق
فصل هشتم : بازبینی و اصلاح اخلاق ورزشی
- سطوح بازبينی اخلاق ورزشی
- بازبينی اخلاق در سطح کلان ورزش
- بازبينی اخلاق در سطح میانی ورزش
- بازبينی اخلاق ورزشی در سطح فردی
- پهلوانی : استراتژی اخلاق ورزشی
- ویژگی هاي اخلاقي ورزشکار مسلمان
فصل نهم : بازی منصفانه در ورزش
- تعريف و ابعاد بازی منصفانه
- ضرورت بازی منصفانه
- زمان و مکان بازی منصفانه
- بازی منصفانه برای همه
- اجرای بازی منصفانه
- بازی منصفانه در رقابت های ورزشی
فصل دهم : مسئولیت پذیری در ورزش
- مسئولیت پذیری چیست
- عوامل موثر بر مسئولیت پذیری
- مدل مسئولیت پذیری
- سطوح تکاملی مدل مسئولیت پذیری
- تجدید نظر در مدل مسئولیت پذیری
- تعمیم و گسترش مدل مسئولیت پذیری
- راهبردهای آموزشی
- مفاهیم مدل مسئولیت پذیری
- پژوهش مدل مسئولیت پذیری
- نقد و بررسی مدل مسئولیت پذیری
[1] – well-being and good life
[2]– Axiology
[3]– Ethics
[4]– Aesthetic