فهرست مطالب
فصل اول : فلسفه تربیت ورزشی
- تفکر فلسفی در ترییت
- مبانی اساسی تربیت
- فلسفه تربیت و ورزش
- موضوعات اصلی فلسفه تربیت
- سطوح بحث و استدلال در موضوعات ورزشی
- تفکر فلسفی در ورزش
- فلسفه تربیت ورزشی
- اصول تربیت ورزشی
فصل دوم : ایده الیسم و رئالیسم در ورزش
- ایده آلیسم
- ورزش از دیدگاه ایده آلیسم
- نقد دیدگاه ایده آلیسم
- رئالیسم
- ورزش از دیدگاه رئالیسم
- نقد دیدگاه رئالیسم
فصل سوم : ناتورالیسم وپراگماتیسم در ورزش
- ناتورالیسم
- ناتورالیسم و ورزش
- نقد ناتورالیسم
- ورزش و طبیعت بشری
- پراگماتیسم
- پراگماتیسم و ورزش
- نقد پراگماتیسم
فصل چهارهم : جدایی ذهن از بدن در تربیت ورزشی
- رابطه بدن و ذهن
- دوئالیسم موضوعی
- دوئالیسم ارزشی
- دوئالیسم رفتاري
- دوئالیسم کلامی
- حرکت : تجلی تعامل ذهن – بدن
فصل پنجم: انسجام ذهن – بدن در تربیت ورزشی
- پرهیز از دوگانه نگری
- هالیسم
- عقل سالم در بدن سالم
- انسجام ذهن، بدن و روان
- تربیت از طریق بدن
- تربیت بدنی
- تفسیر عمودی رابطه ذهن و بدن
- تفسیر افقی رابطه ذهن و بدن
فصل ششم : ورزش در اومانیسم و رئالیسم اسلامی
- دیدگاه های اومانیستی در ورزش
- ورزش ومذهب
- ورزش از دیدگاه رئالیسم اسلامی
- تحلیل مشارکت ورزشی بر اساس دیدگاه های تربیتی
- تربیت ورزشی در فرهنگ ایران
- پهلوانی : آرمان تربیت ورزشی
فصل هفتم: اهداف تربیت ورزشی
- آرمان و اهداف تربیت
- آرمان و اهداف تربیت ورزشی
- اهداف اختصاصی تربیت ورزشی
- حیطه شناختی
- حیطه عاطفی
- حیطه روانی- حرکتی
- فرد تربیت شده در ورزش
- اولویت اهداف اختصاصی تربیت ورزشی
- فلسفه و اهداف سازمان های ورزشی
مقدمه کتاب
مفهوم ورزش از سه جنبه قابل بررسی است. از نظر تاریخی به مجموعهای از فعالیتهای بدنی، حرکات ،بازیها، انواع سرگرمیها و تفریحات ورزشی گفته میشود که از سادهترین شکل شروع شده و با انواع فناوری ترکیب یافته است. شکلهای پیشرفته و متنوع فعالیتهای حرکتی و ورزشی سبب شکل گیری سازمانها و رویدادهای فراوانی شده است که با اهداف مختلف و گاه متناقضی دنبال میشود. از جنبه آموزشی و تربیتی، ورزش به مجموعه فعالیتهای حرکتی نظاممندی گفته میشود که با اهداف تربیتی و اجتماعی در موسسات مختلفی مانند مدارس، دانشگاهها، باشگاهها و دیگر نهادها برنامه ریزی میشود. از نظر علمی، تربیت بدنی و علوم ورزشی با اسامی مختلف به مثابه یک دانش میان رشتهای بر پایه مطالعات علوم زیستی و انسانی قرار دارد و فقط به دنبال تحقق اهداف تربیتی و بهداشتی یا نیک زیستی[1]مادی و جسمانی نیست، بلکه می کوشد کیفیت زندگی و عملکرد فرد را در زندگی و ورزش بهبود دهد.
هر سه تفسیر از تربیت بدنی و ورزش را میتوان در واژه «تربیت ورزشی» خلاصه کرد، چون هدف اصلی ورزش تربیت افرادی فعال و سالم، تربیت ورزشکار و روحیه ورزشکاری در جامعه است که این فرایند تربیتی نیز در تعامل با بسترها و اهداف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جریان مییابد. در حال حاضر ورزش، بخشی از اقتصاد و تجارت محسوب میشود و روند تجاری شدن ورزش نه فقط سبب شد که ورزش از هویت تربیتی خود فاصله گیرد، بلکه چنان با علم، تجارت و فناوری در آمیخت که جایگاه ان تا حد یک بنگاه اقتصادی برای معامله کالایی به نام ورزشکار تنزل یافت. با وجود این، کارکرد تربیتی ورزش همیشه مهم و حساس بوده است. بسیاری از فیلسوفان و علمای تربیت نیز نشان دادهاند که فقط با تکیه بر چنین کارکردی میتوان در جهت تربیت واقعی گام برداشت . به طور کلی ، تربیت بدنی و ورزش از سه مبانی اساسی تاریخی، تربیتی و علمی تشکیل شده است که با توجه به شرایط خاص هر جامعه می توان مبانی اجتماعی – فرهنگی و مبانی ارزشی و اخلاقی را هم به آن افزود. این مبانی به صورت یک مجموعه کتاب و با همین عناوین تدوین شده است که جلد اول به مبانی تاریخی ورزش ( رمضانی نژاد و شفیعی ، 1391) اختصاص داشت .
ورزش کارکردهای مختلف نظامی، اموزشی، اجتماعی و سیاسی پیداکرده است و اکنون نیز کارکرد اقتصادی و تجاری ان غلبه یافته است .با وجود این ، ماهیت و هویت واقعی ورزش، تربیتی است و باید بر مبانی تربیت استوار شود. ورزش نهادی تربیتی است و دیگر کارکردهای ان نیز باید در خدمت اهداف تربیتی ورزش قرار گیرد. کارکرد تربیتی ورزش نه فقط از جنبه کلان اجتماعی و فرهنگی ، بلکه از نظر فردی برای تکامل واقعی و انسجام شخصیت ادمی بسیار مهم است . بنابراین در سایه شناخت دقیق از وجود انسان و سپس با سیاستگذاری مناسب تربیتی می توان نقش ورزش را در این زمینه حساس بازافرینی کرد و نشان داد که فقط با تکیه بر چنین کارکردی ، ورزش می تواند خود را توجیه کند. ورزش هیچگاه از تربیت انسان جدا نبوده است و به همین علت کلیه فلسفه های تربیتی باید در فرایند تربیت به هویت و شان زیستی و هم به هویت غیر مادی و اخلاقی یاد گیرنده (ورزشکار) توجه کنند.
پس از چاپ کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش (رمضانی نژاد ، 1386 ) و تاریخ تربیت بدنی و علوم ورزشی (رمضانی نژاد ، 1387 ) بسیاری از همکاران و دانشجویان گرامی بر تداخل موضوعات ، دشوار بودن فهم برخی از مطالب کتاب برای خوانندگان تاکید کرده بودند. این بازخورد و راهنمایی ارزنده سبب شد که در صدد تدوین مجموعه کتاب های مستقل ، کوچک و کاربردی برای تبیین مبانی تربیت بدنی و ورزش با رویکرد علوم انسانی بر آیم . این مبانی به صورت یک مجموعه کتاب در پنج عنوان با نام مبانی تاریخی ورزش، مبانی تربیتی ورزش، مبانی علمی ورزش ، مبانی اجتماعی – فرهنگی ورزش و مبانی ارزشی و اخلاقی ورزش در نظر گرفته شد. کتاب اول با عنوان مبانی تاریخی ورزش ( رمضانی نژاد و شفیعی، 1391) انتشار یافت و کتاب دوم نیز برای آشنایی با مبانی تربیتی ورزش یا فلسفه تربیت ورزشی تنظیم شده است.در این مبانی ، موضوعات و سئوالات بنیادی مهمی در باره ماهیت واقعی یا چیستی انسان (هستی شناسی) ،اهداف ، اصول، فرایند و پیامد تربیت ورزشی وجود دارد. درفصل اول، موضوعات معمول در فلسفه تربیت به زبانی ساده و روشن بیان شده است تا دانشجویان تربیت بدنی که آموزش تخصصی در این زمینه ندارند، بتوانند مسائل و سوال های فلسفی و تربیتی را به ورزش پیوند دهند.
در اکثر منابع مربوط به فلسفه تربیت بدنی و ورزش، دیدگاه فلسفه های سنتی تربیت مانند ایده آلیسم ، رئالیسم ، ناتورالیسم و پراگماتیسم وجود دارد که در فصل دوم و سوم به طور خلاصه و تحلیلی بررسی شده است. تمرکز اصلی فصل چهارهم و پنجم روی ماهیت زیستی و بدنی انسان قرار گرفته است. البته این رویکرد بیشتر جنبه علمی دارد و رابطه ذهن – بدن را در تفسیرهای زیستی و مادی محدود کرده است. فصل پنجم،رویکردی تقریباکامل و کل نگرانه تری نسبت به ماهیت ادمی ارائه داده که مقدمه ای برای فصل ششم است. فصل ششم به بررسی دیدگاه های اومانیستی یا انسان گرایانه و به ویژه دیدگاه رئالیسم اسلامی اختصاص یافته است. البته کل این کتاب با توجه به مبانی فرهنگ ملی و دینی تنظیم شده است ، ولی در این فصل شواهد و استدلال بیشتری برای تربیت ورزشی مطلوب وجود دارد.در فصل هفتم نیزآرمان و اهداف اختصاصی تربیت ورزشی با تکیه بر حیطه های تربیتی در جهت تربیت متوازن و متعادل انسان بررسی شده است.
هدف این کتاب نظریه سازی یا فلسفه سازی در ورزش نیست ، بلکه با شناخت درست هستی و انسان( ورزشکار) فرایند تربیت ورزشی نیز در جهت درست قرار می گیرد. بنا براین، منظور از مبانی تربیت ورزشی، داشتن یک چارچوب نظری در ورزش برای تربیت ورزشکار است. در این کتاب ، برخی مسائل مهم تربیتی مربوط به مبانی هستی شناسی تربیت مانند ماهیت انسان، تربیت و ورزش با استفاده از رویکرد فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است (سند ملی اموزش و پرورش ، 1387). مربیان و کارشناسان ورزش با مطالعه این کتاب می توانند فلسفه فردی خود را بشناسند یا تغییر دهند.البته فقط تدوین فلسفه فردی کافی نیست ، بلکه باید ماهیت جامعه شناختی ورزش رااز بعد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شناخت.
کتاب حاضر نمی تواند به همه مسائل نظری ورزش پاسخ بدهد. چون با وجود سوالات بسیار در این باره، چارچوب مدونی برای بررسی این موضوعات وجود ندارد و حتی بسیاری از محققان و دست اندرکاران ورزش به آن نمی پردازند. با وجود این،کتاب حاضر می تواند بخشی از نیازهای اموزشی دانشجویان را در دروس اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش، مبانی فرهنگی و اجتماعی ورزش ( مقطع کارشناسی) ، فلسفه و تاریخ ورزش (مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی)و مبانی تاریخی و فلسفی ورزش (دوره دکتری مدیریت ورزشی) برآورده کند. ضمنااین مباحث می تواند زمینه مناسبی برای بررسی مسائل ارزشی و اخلاقی ورزش (ارزش شناسی) باشد که بخش مهمی از مبانی تربیتی ورزش را تشکیل می دهد.
[1] – well-being
تعداد صفحات: 184
سال انتشار: 1391
قیمت کتاب: 6500 تومان