فهرست مطالب
فصل اول: نیازهای آموزشی درس تربیت بدنی
- مقدمه
- ماهیت نیاز و نیاز سنجی
- ارتباط نیاز ها با اهداف و محتوای درس تربیت بدنی
- نیاز سنجی در برنامه ریزی درس تربیت بدنی
- اهمیت و ابعاد نیاز سنجی درس تربیت بدنی
فصل دوم وضعیت درس تربیت بدنی در مدارس
- مقدمه
- پیشینه درس تربیت بدنی در مدارس کشور
- وضعیت درس تربیت بدنی و ورزش
- اجرای درس تربیت بدنی در مدارس
فصل سوم اهداف درس تربیت بدنی در مدارس
- مقدمه
- اهداف درس تربیت بدنی در مدارس کشور
- اهداف درس تربیت بدنی و ورزش در سایر کشورها
فصل چهارم استانداردهای درس تربیت بدنی
- مقدمه
- استاندارد چیست؟
- استانداردهای درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی
- استانداردهای درس تربیت بدنی در دوره راهنمایی
- استانداردهای درس تربیت بدنی در دوره متوسطه
فصل پنجم برنامه ریزی محتوای درس تربیت بدنی
- مقدمه
- سطوح برنامه های درس تربیت بدنی
- برنامه ریزی درسی چیست؟
- آشنایی با طرح های درسی
- نیازهای آموزشی دانش آموزان
- برنامه تعلیم و تربیت حرکتی
- برنامه آموزش بازی
- برنامه آموزش مهارت های ورزشی
- برنامه آموزش آمادگی جسمانی
- برنامه آموزش رشد شناختی
- برنامه آموزش رشد عاطفی- اجتماعی
کتاب ها و تحقیقات بسیاری در زمینه درس تربیت بدنی در مدارس انجام گرفته است و هرکدام نیز این موضوع تربیت بدنی را از جنبه های مختلف بررسی کرده اند. اما در این کتاب تلاش شده است که به درس تربیت بدنی مدارس با رویکردی متفاوت و جدید پرداخته شود، بنابراین محتوای کتاب سه مفهوم اساسی به نام اهداف، استانداردها و محتوای درس تربیت بدنی را مورد توجه قرار داده است، در فصل اول، نیازهای آموزشی دانش آموزان در درس تربیت بدنی بررسی شده است و برای شناخت این نیازها نیز موضوع نیازسنجی در برنامه ریزی درسی و رابطه آن با اهداف و تدوین محتوای آموزشی مطرح شده است. مطالب این فصل، بر اساس اصول نیازسنجی تدوین یافته و مقدمه خوبی را برای تدوین اهداف این درس می باشد. فصل دوم به اولین مفهوم اساسی درس تربیت بدنی، یعنی اهداف آموزشی این درس در حیطه های مختلف تربیتی اختصاص یافته است. در این فصل، اهداف درس تربیت بدنی در سه مقطع تحصیلی و حتی به تفکیک پایه های تحصیلی در مدارس کشور و همچنین در سایر کشورها و ایالت های مختلف بررسی شده است.
وضعیت کنونی درس تربیت بدنی در مدارس موضوع اصلی فصل سوم است. در این فصل، پیشینه کوتاهی از تحولات درس تربیت بدنی در مدارس کشور بررسی شده است و سپس، وضعیت اجرای این درس در مدارس کشور و سایر کشورهای جهان مقایسه شده است. در فصل چهارم، مفهوم استانداردهای درس تربیت بدنی مورد توجه قرار گرفته است. در این فصل، ضمن آشنایی با مفهوم استاندارد، تلاش شده است که خوانندگان و به ویژه معلمان گرامی با استانداردهای در هر سه مقطع تحصیلی و به تفکیک پایه های کلاسی آشنا شوند. حتی در این فصل، ملاک ها و شاخص های اندازه گیری هر استاندارد بیان شده است. کلیه مطالب چهار فصل اول کتاب، با استفاده از مطالعات و تحقیقات جدید تنظیم شده است. در فصل پنجم کتاب، سومین متغیر مهم درس تربیت بدنی در مدارس بررسی شده است. برنامه ریزی محتوای درسی یا نحوه تدوین فعالیت های آموزشی با استفاده از مدل های مختلف آموزشی بیان گردیده است. خوانندگان ضمن آشنایی با اهمیت سطح برنامه درس تربیت بدنی مدارس در سلسله مراتب ورزش، می توانند با چندین طرح درس پیشنهادی آشنا شوند. همچنین پنج مدل آموزشی برای تدوین هدفمند فعالیت های آموزشی معرفی شده است. این کتاب را می توان یک کتاب درسی مفید برای دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در نظر گرفت؛ همچنین معلمان با استفاده از محتوای فصل دوم؛ چهارم و پنجم کتاب می توانند برنامه درس تربیت بدنی هدفمند و غنی تر سازند. همچنین سیاست گزاران و برمامه ریزان درس تربیت بدنی در سازمان های آموزش و پرورش استان ها و وزارت آموزش و پرورش می توانند بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات موجود مدارس و با مشارکت معلمان و متخصصان، استاداردهایی را تعریف کنند تا سازماندهی این درس برای نیل به اهداف تربیتی بیشتر گردد و دانش آموزان، والدین و معلمان بدانند که برنامه های درس تربیت بدنی به سمت چه اهدافی حرکت می کند، استاداردهای محتوا و عملکردی این درس چیست و با چه ملاک ها و شاخص هایی را می توان میزان حصول به این اهداف و استانداردها را سنجید. امید است دانشجویان، معلمان و برنامه ریزان درس بتوانند مطالب این کتاب بهره ببرند و با جستجوی بیشتر، اهداف محتوا و استانداردهای این درس را آشکارتر سازند.
سلام چطور این کتاب را دانلود کنم
باسلام، این دانلودی نیست، صرفا برای معرفی بود
باتشکر